Entreprenörskap
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Entreprenörskapets betydelse för individer, organisationer, företag och samhällen inom områden som är relevanta för elevernas utbildning.
Idéutvecklingsprocesser: hur man skapar, värderar, förverkligar, vidareutvecklar eller överger idéer inom projektets verksamhetsområde. I samband med det behandlas hur produkter och idéer skyddas genom lagar och andra bestämmelser, till exempel upphovsrätt.
Grundläggande projektmetodik: hur man formulerar mål, planerar, organiserar och fördelar ansvar, genomför, presenterar och utvärderar ett projekt. I samband med det behandlas hur man identifierar, skapar och samverkar i nätverk.
Grundläggande mötesteknik och dokumentation.
Ledarskap och grupprocesser. I samband med det behandlas problemlösning.
Tillämpad marknadsföring inom projektets verksamhetsområde utifrån lagar och andra bestämmelser.
Presentationsteknik anpassad till syfte, mottagare och situation.
Finansieringsformer inom projektets verksamhetsområde, ekonomisk planering, dokumentation och uppföljning.
Kursen ligger i ämnet Entreprenörskap.
Florist 6a
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Avancerade floristiska arbeten. Effektivt och kreativt produktionsarbete med lönsamhet och resultatets kvalitet i fokus. I samband med det behandlas planering av tidsåtgång och kostnadsberäkning med hjälp av kalkyleringsprogram samt val av material med miljöhänsyn.
Arbete i projektsammanhang. I samband med det behandlas utveckling av arbetet och möjligheter till utveckling inom yrkesområdet.
Planering av inköp och prissättning av produkter, varor och tjänster för bättre lönsamhet. I samband med det behandlas exponeringstekniker.
Kommunikation kring arbetsprocessen samt utvärdering och analys av det färdiga resultatet.
Digitala tekniker vid försäljning samt vid presentation av idé och resultat.
Ergonomiskt riktigt och arbetsmiljömässigt säkert arbetssätt.
Arbete med hänsyn till miljön, till exempel genom återvinning och källsortering.
Kundorienterat och ansvarsfullt yrkesutövande vid målinriktad produktion, försäljning och service.
Kreativt och positivt agerande i servicesituationer.
Kroppsspråk och kulturella skillnader i kommunikation med kunder.
Tillämpning av god säljetik.
Kursen ligger i ämnet Hantverk.
Florist 5 specialisering
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Material, verktyg, maskiner, tekniker och metoder för att genomföra arbeten inom valt specialiseringsområde, till exempel dekorationer i offentliga miljöer. I samband med det behandlas arbetsplanering, till exempel materialberäkning och planering av tidsåtgång.
Produkt- och materialkunskap. Hur man väljer lämpliga material och produkter för arbetsuppgiften. I samband med det behandlas miljöaspekter.
Fackspråk, skissteknik och ritteknik för arbetsbeskrivning och utveckling av idéer.
Analys av färgers, formers och proportioners betydelse för resultatet.
Utvärdering och analys av arbetsprocess och resultat.
Ergonomiskt riktigt och arbetsmiljömässigt säkert arbetssätt.
Kursen ligger i ämnet Hantverk.
Florist 5
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Avancerade floristiska arbeten. Kreativt produktionsarbete med effektivisering, lönsamhet och resultatets kvalitet i fokus. I samband med det behandlas planering av tidsåtgång och kostnadsberäkning med hjälp av kalkyleringsprogram samt val av material med ett miljöperspektiv.
Moderna dekorationsmaterial.
Krukväxter och snittblommor och deras namn, egenskaper och skötsel.
Inköpsplanering för högre effektivitet och lönsamhet.
Skissteknik för vidareutveckling av avancerade och kreativa floristiska arbeten.
Kompositionslära och kombination av olika material i avancerade floristiska arbeten. I samband med det behandlas analys av färg och komposition.
Kommunikation kring arbetsprocessen och utvärdering av det färdiga resultatet.
Digitala tekniker för presentation av det färdiga arbetet.
Ergonomiskt riktigt och arbetsmiljömässigt säkert arbetssätt.
Arbete med hänsyn till miljön, till exempel genom återvinning och källsortering.
Kundorienterat och ansvarsfullt yrkesutövande vid målinriktad tillverkning, försäljning och service. I samband med det behandlas särskilt säljtekniker och exponeringstekniker.
Kursen ligger i ämnet Hantverk.
Florist 4
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Tekniker i avancerade floristiska arbeten med fokus på kvalitet och lönsamhet. I samband med det behandlas detaljerad planering av tidsåtgång samt detaljerad kostnadsberäkning och val av material med miljöhänsyn.
Moderna dekorationsmaterial.
Krukväxters och snittblommors namn, egenskaper och skötsel.
Inköpsplanering för högre effektivitet och lönsamhet.
Skissteknik för vidareutveckling av avancerade floristiska arbeten.
Kompositionslära i avancerade floristiska arbeten, till exempel gruppering och rörelse. I samband med det behandlas analys av färg, form och komposition.
Fackspråk, anpassat efter situation och mottagare, till exempel vid kommunikation med bransch och kund.
Utvärdering och analys av arbetsprocess och resultat.
Digitala tekniker, skisser och facktermer för dokumentation av arbetsprocessen och det färdiga resultatet.
Ergonomiskt riktigt och arbetsmiljömässigt säkert arbetssätt.
Arbete med hänsyn till miljön, till exempel genom återvinning och källsortering.
Kundorienterat och ansvarsfullt yrkesutövande vid målinriktad tillverkning, försäljning och service i olika sammanhang. I samband med det behandlas målgrupper, kundsamtal och behovsanalys.
Kursen ligger i ämnet Hantverk.
Florist 3
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Floristiska arbeten med varierande tekniker med fokus på proportioner och färg. I samband med det behandlas mer utvecklad planering av tidsåtgång samt kostnadsberäkning och val av material med ett kvalitetsperspektiv.
Utveckling av tekniker.
Moderna dekorationsmaterial.
Moderna krukväxters och snittblommors namn, egenskaper och skötsel.
Utvecklade textningstekniker, till exempel begravningsband.
Skissteknik för idéutveckling av komplexa floristiska arbeten.
Kompositionslära i komplexa floristiska arbeten, till exempel gruppering och rörelser.
Fackspråk, anpassat efter situation och mottagare.
Utvärdering och analys av arbetsprocess och resultat.
Digitala tekniker för enkel marknadsföring samt dokumentation av arbetsprocessen och det färdiga resultatet.
Ergonomiskt riktigt och arbetsmiljömässigt säkert arbetssätt.
Arbete med hänsyn till miljön, till exempel genom återvinning och källsortering.
Kundorienterat och ansvarsfullt yrkesutövande vid tillverkning, försäljning och service i bekanta situationer, till exempel vid kundsamtal. I samband med det behandlas kassasystem och hantering av olika betalningsmedel.
Kursen ligger i ämnet Hantverk.
Florist 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Utveckling av floristiska arbeten, med fokus på form och teknik. I samband med det används och övas olika tekniker, till exempel trådning och skaftning.
Dekorationsmaterial.
Krukväxters och snittblommors namn, egenskaper och skötsel.
Planering av tidsåtgång samt beräkning och val av material till floristiska arbeten. I samband med det används och utvecklas skisstekniker.
Kompositionslära i floristiska arbeten.
Utvärdering och analys av arbetsprocess och resultat.
Beskrivning och dokumentering av idéer och arbetsprocesser med hjälp av fackspråk och digitala tekniker.
Ergonomiskt riktigt och arbetsmiljömässigt säkert arbetssätt.
Arbete med hänsyn till miljön, till exempel genom återvinning och källsortering.
Säljarbete och försäljningstekniker, till exempel kundsamtal och exponering.
Kursen ligger i ämnet Hantverk.
Florist 1
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Tekniker och metoder för att utföra vanligt förekommande floristiska arbeten, med fokus på teknik och yttre form.
Dekorationsmaterial.
Krukväxter och snittblommor, samt deras namn, egenskaper och skötsel.
Planering av enklare floristiska arbeten. I samband med det behandlas uppskattning av tids- och materialåtgång.
Snabbtextningsteknik, till exempel hur man skriver prisskyltar.
Färg- och formlära i enklare floristiska arbeten.
Beskrivning av idéer och arbeten med hjälp av skisser och fackspråk.
Utvärdering och analys av arbetsprocess och resultat.
Digitala tekniker för inspiration och dokumentation.
Hantering och vård av maskiner och verktyg.
Ergonomiskt riktigt och arbetsmiljömässigt säkert arbetssätt.
Arbete med hänsyn till miljön, till exempel genom återvinning och källsortering.
Ansvarsfullt uppträdande i yrkesutövandet.
Kursen ligger i ämnet Hantverk.
Tradition och utveckling
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Det valda hantverksområdets historia, tradition och utvecklingsmöjligheter. I samband med det behandlas samhällsförändringar som påverkat förutsättningarna samt teknikutvecklingens betydelse för yrket.
Tekniker, verktyg och material i ett historiskt perspektiv.
Utbildningssystemet nu och då. I samband med det behandlas hur hantverksområdets eventuella yrkesprov är utformat, till exempel regler och bedömning av gesäll- och mästarbrev.
Utformningen av yrkestävlingar inom hantverksområdet, nationellt och internationellt.
Utvecklings- och samverkansmöjligheter inom det egna hantverksområdet och närliggande hantverksområden.
Förutsättningar för verksamhet inom den egna regionen och på en internationell marknad.
Fack- och branschorganisationer och deras funktion inom det valda hantverksområdet. I samband med det behandlas arbetsgivarens och arbetstagarens rättigheter och skyldigheter.
Kultur- och stilhistoria med betoning på centrala stilepoker inom hantverksområdet. I samband med det behandlas trender, trendutveckling och trendtolkning historiskt och i nutid.
Kursen ligger i ämnet Hantverkskunskap.
Hantverkskunskap
Ämnet hantverkskunskap behandlar hantverkets roll i samhället samt det valda hantverksområdet och dess olika yrkens förutsättningar, villkor och yrkesetiska frågor. Det behandlar också hur hantverkaren på olika sätt kan bidra till en hållbar utveckling, genom att vara medveten om hur olika processer runt hantering av material påverkar miljön, såväl globalt som på individnivå. Ämnet är generellt men innehållet anpassas till den valda inriktningen eller profilen.
Ämnets syfte:
Undervisningen i ämnet hantverkskunskap ska syfta till att eleverna utvecklar sin yrkesidentitet inom det valda hantverksområdet och förmåga att reflektera över sina utvecklingsmöjligheter inom verksamhetsområdet. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om branschens och hantverkarens villkor och utvecklingsmöjligheter, i ett nationellt och internationellt perspektiv. Undervisningen ska också behandla branschens och hantverkets tradition och historiska utveckling. Som inspirationskälla och som grund för en ökad förståelse av kulturella och stilhistoriska influenser ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om såväl dagens trendutveckling som den kultur- och stilhistoriska utvecklingen, både inom det valda hantverksområdet och generellt.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om material och produkter och hur de kan användas i produktionen. Eleverna ska också ges möjlighet att träna sin förmåga att göra medvetna material- och produktval med hänsyn till hur valen påverkar resultatet och miljön.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om hur man arbetar ergonomiskt och om vikten av en god arbetsmiljö för individen, arbetsplatsen och samhället. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur man arbetar säkert för att undvika olyckor och hur man ska handla vid en krissituation.
Eleverna ska ges möjlighet att befästa sina kunskaper genom praktiskt arbete och laborativa inslag. Undervisningen ska organiseras så att eleverna får möjlighet att utföra sina uppgifter såväl individuellt som i samarbete med andra.
Undervisningen i ämnet hantverkskunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
Kunskaper om hantverkets historia och utveckling.
Kunskaper om branschens förutsättningar och utvecklingsmöjligheter.
Kunskaper om stilepoker och trender samt färdigheter i att analysera och visualisera dessa.
Kunskaper om materials och produkters ursprung, egenskaper, funktion och användningsområden, deras miljöpåverkan samt hur framställning och hantering påverkar miljön.
Kunskaper om material- och produktval utifrån användningsområde, ekonomi, kvalitet och miljöhänsyn.
Kunskaper om den fysiska och psykosociala arbetsmiljöns betydelse för hantverkaren.
Kunskaper om lagar och andra bestämmelser samt om avtal.
Inom ämnet läses kursen Tradition och Utveckling.
Hantverk
Ämnet hantverk behandlar hantverkstekniker och material, verktyg, maskiner och annan utrustning inom det hantverksområde som eleven har valt. Det behandlar också yrkesetik under arbetsprocessen och resultatets kvalitet.
Undervisningen i ämnet hantverk ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att genomföra alla steg i hantverksprocessen från idé till färdig produkt: identifiera behov, planera med skiss eller ritning, välja lämpliga material och tekniker, genomföra och redovisa arbetet samt analysera och utvärdera resultatet. Undervisningen ska stimulera eleverna till att utveckla initiativförmåga, idérikedom, självständighet, personligt ansvarstagande, samarbetsförmåga, egen drivkraft och skaparglädje. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla ett kreativt tänkande, känsla för form och ett estetiskt förhållningssätt. Därför ska undervisningen ge såväl kunskaper om färg och form som färdigheter i design och formgivning.
Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda yrkets fackspråk och att kommunicera med kunder, uppdragsgivare och leverantörer. Den ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om och färdigheter i ett målinriktat säljarbete som leder till goda kundrelationer. Undervisningen ska även leda till att eleverna utvecklar ett kreativt förhållningssätt till affärsmässiga och serviceinriktade verksamheter. Hantverkssektorn består delvis av små företag och därför ska undervisningen stimulera elevernas intresse för entreprenörskap.
I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla och tillämpa kunskaper om ergonomi, arbetsmiljö och säkerhetsfrågor inom hantverksområdet.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att träna och förfina hantverkstekniker och metoder. Eleverna ska också ges möjlighet att använda sina teoretiska kunskaper om tekniker och om materialens olika egenskaper i det praktiska arbetet. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur man väljer lämpliga material och tekniker utifrån den tänkta slutprodukten, med hänsyn till kostnad och miljö. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda digitala tekniker i arbetet.
Undervisningen i ämnet hantverk ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
Inom ämnet läses kursen Florist 1-6.
Utställningsdesign
Utställningsdesign som kommunikationsform innehåller många dimensioner och erbjuder olika uttrycksmöjligheter. Alla sinnen berörs och påverkas av hur föremål, färger, bilder, texter, ljus och ljud exponeras.
Undervisningen i ämnet utställningsdesign ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om och färdigheter i exponeringens olika uttrycksmöjligheter, från idé till färdig produkt, inom butiks- och fönsterexponering, utställning, mässor, teater och film. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om digital teknik och relevanta programvaror samt förmåga att använda annan utrustning. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att ge modeller och planskisser liv genom en animerad presentation eller annan visuell gestaltning.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att stärka sin förmåga att uttrycka sig klart, precist och intresseväckande samt utveckla kunskaper om hur textmaterial disponeras och presenteras för att fånga mottagarens intresse. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att dra slutsatser utifrån sambandet mellan tid, kostnader och den färdiga produktionens kvalitet.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att arbeta självständigt och miljömedvetet, att ta eget ansvar och kunna handla med omdöme i det egna arbetet.
Undervisningen i ämnet utställningsdesign ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
Inom ämnet läses kursen Utställningsdesign 1.
Entrepenörskap
Undervisningen i ämnet entreprenörskap ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper i metoder för att driva projekt, dvs. hur man sätter igång, utformar och genomför målinriktade processer. Den ska också leda till att eleverna utvecklar förståelse av entreprenörskapets betydelse för samhällsutvecklingen. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar tilltro till sina personliga resurser samt stimulera deras kreativitet och lust att anta utmaningar och ta ansvar för att omsätta idéer i praktisk verksamhet.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om projekts ekonomi eller i att starta och driva företag och genom det även utveckla kunskaper i företagsekonomi. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur människor samarbetar, kommunicerar och löser problem för att nå bestämda mål inom ett sammanhang.
Undervisningen i entreprenörskap ska bedrivas i projektform med innehåll från andra ämnesområden. Med utgångspunkt i elevernas idéer och arbetsprocess ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar både teoretiska och praktiska kunskaper. I samband med arbetsprocessen ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta målinriktat, lösa problem, ta eget ansvar och samarbeta med andra. Eleverna ska även ges möjlighet att reflektera över sina erfarenheter för att dra lärdom av dem.
Undervisningen i ämnet entreprenörskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
Förståelse av vad entreprenörskapet innebär för individer, organisationer, företag och samhällen.
Förmåga att omvandla idéer till praktiska och målinriktade aktiviteter för att starta ett projekt eller fiktivt företag.
Förmåga att genomföra ett projekt eller driva ett fiktivt företag.
Förmåga att avsluta och utvärdera ett projekt eller fiktivt företag.
Kunskaper om hur idéer och produkter skyddas genom lagar och andra bestämmelser.
Förmåga att använda företagsekonomiska metoder.
Inom ämnet läses kursen Entrepenörskap.